14 טיפים להורים המותשים: איך לחזור לשגרת לימודים מוצלחת?

שנת הלימודים החדשה עוד רגע כאן ועם כל ההתרגשות והשמחה שהיא מביאה לא יפתיע אותנו לגלות שאתם גם קצת לחוצים. בטח אם האפרוחים שלכם עולים לכיתה א'!

זאת הסיבה שדאגנו לפוסט מיוחד שמארח שלוש מומחיות בתחומים שונים (הדרכת הורים, תזונה וריפוי בעיסוק) ונותן לכם רשימת המלצות מפחיתות חרדה ומעוררות התרגשות.

כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לחזור עם הילדים בקלות לשגרה, לשמור על תפריט מגוון ובריא, להתמודד עם השינוי החברתי ולהכין את הקטנטנים שלכם לעלייה לכיתה א'.



דיקלה בן יהודה-עקל
,  נשואה לאסף ואמא ליהונתן, ליאל (תאומים בני 8) ואודיה (בת 6.5).
בעלת תואר B.A בפסיכולוגיה, יועצת שינה ומנחת הורים מוסמכת, מתמחה בגיל הרך ומנהלת את עמוד הפייסבוק "חדר הורים". 
מאמינה שכל ילד הוא עולם ומלואו וכי אין דרך אחת שמתאימה לכולם וכאן בשביל לעזור לכם למצוא את הדרך ואת ה"איך" שיתאים לילדיכם ולעקרונות ההוריים שלכם.

שגרה זה נפלא!
מכירים את זה שאתם חוזרים מנופש חלומי לשגרה הלחוצה של החיים וכל מה שעובר לכם בראש זה שאתם זקוקים לחופשה? לנחיתה רכה יותר?

זה כמו לעבור מ-20 ל-150 קמ"ש בהינד עפעף.

לו רק היה אפשר להתפנק עוד קצת במיטה ולחזור למציאות לאט לאט. לקחת את הזמן, בלי לחץ, רגוע... ולחזור לשגרה בואו נאמר, בשלבים? נכון שזה יהיה יותר נוח?

הימים חולפים ואם תביטו לאחור תראו שכמעט כל החופש הגדול מאחורינו. 
בעוד כמה ימים הילדים חוזרים למסגרות וכדאי לשמור על כמה סממנים של שגרה בתוך החופש הגדול והענק.

הנה כמה המלצות של דיקלה שיעזרו לכם ולהם לחזור לשגרה בצורה הטובה ביותר:

  • רוב הילדים כבר התרגלו ללכת לישון מאוחר והגיע הזמן להתחיל לחזור בהדרגה לשעת ההרדמות המקורית. למען שנת ילדינו ולמען הערב שלנו, שלא נותר ממנו הרבה, הקדימו מדי יום את כיבוי האורות בכ-10 דקות. ההדרגתיות תקל עליהם לשתף פעולה ותוך כמה ימים הם יחזרו להירדם בשעה סבירה. 
  •  "זייפתם" בטקס שינה? בין אם היה לכם ובין אם לא ממש, טקס שינה קבוע הוא עוגן של ביטחון ושל משהו מוכר שחוזר על עצמו ובתקופות של שינויים במיוחד חשוב להקפיד עליו. בנוסף, הטקס משמעותי בהשריית הרוגע והשינה ועוזר לילדים לשחרר אותנו לשנת הלילה ולהירדם.
  •  השתדלו לשמור על זמני ארוחות מסודרות בשעות שהם רגילים אליהם ולשעות הקבועות של כל הפעולות השגרתיות כמו צחצוח השיניים כשהם מתעוררים (ולא שעה אחרי), זמני משחק ופעילות דומים וכל סממן של סדר יום יזכיר להם את השגרה וירכך בהמשך את הנחיתה.
  •  לילדי בית הספר הכניסו מדי פעם גם זמן לימודים כיוון שזה עומד להיות חלק מהשגרה שלהם בקרוב מאוד.  פעילות כזאת יכולה גם להקל עליהם בתחילת השנה מבחינת השליטה בחומרי הלימוד.
  • הילדים התרגלו לאטרקציות ובילויים כמעט יומיים. זה בסדר להוריד הילוך ולאפשר גם ליהנות מקצת זמן בית ורגיעה. הם זקוקים לזה גם אם נראה שהם לא יודעים שובע.


 

* * *




עדי סגל ויסברגר, מרפאה בעיסוק עם ותק וידע שנצבר במשך שנים רבות, בעלת הקליניקה לריפוי בעיסוק אופטימי ומפתחת חוברת העבודה 'מצליחים מא'.  כל ילד הוא מיוחד בעיניה, כי הוא עולם ומלואו וכל משפחה היא חד פעמית. 

מוכנים? צאו לדרך...
עדי נתנה לנו כמה עצות שימושיות לקראת החזרה ללימודים והעלייה לכיתה א':

המעבר מימות החופשה חזרה אל המסגרת, לא פשוט לעתים ומצריך הכנה מראש.
מה אנחנו, כהורים יכולים לעשות כדי לתרום לילדינו ולהפוך את השינוי לקל יותר?  מה כדאי לנו לדעת מראש כדי שנקל עליהם את ההסתגלות המחודשת?

  • "קו-קו-ריקו תרנגול "!
    "ילדים, זמן לקום! יש לימודים " –היקיצה הטבעית שהתאפשרה לילדינו בחופשת הקיץ עומדת להיקטע בבת אחת. לרובם , גם שעת הקימה התאחרה מאוד ביחס לשיגרה.
    כדי להקל על העניין, מומלץ לעשות תהליך הדרגתי וממש בימים אלה כשבוע- שבועיים לפני הראשון בספטמבר,  כדאי להתחיל להעיר אותם מוקדם יותר, בסמוך לשעת הקימה הנדרשת בימי הלימודים.
    כמובן שהקדמת שעת ההירדמות בערב, רק תועיל.

  • הזינו את ילדכם במידע אודות העומד להתרחש-
    ככל שיהיו פרטים רבים יותר ברשות הילד אודות המסגרת אליה הוא עתיד להיכנס , כך תחושת הביטחון שלו תגדל ותחושת הלחץ יפחתו.
    שם המחנכת כבר ידוע לכם? גלו לו.
    יודעים על שיבוץ לכיתה אפילו או על חברים שיהיו יחד? שתפו אותו.
    כל פרט מידע שכזה נוסך בטחון.

  • לעולים לכתה א' - היכרות עם הציוד החדש- 
    אם מדובר בילדים הצעירים העולים לכיתה מגן חובה, השימוש במחברת, ואביזרים כדוגמת מחדד וסרגל לא בהכרח מוכר להם ועלול להוסיף לתחושת המתח.
    לשם כך מומלץ לחשוף אותם לחפצים עצמם ולתרגל בצורה מהנה את השימוש בהם.
    אפשר לעשות זאת בצורה משחקית כיד הדמיון הטובה, או להיעזר בפרק שלם שיוחד לצורך העניין בחוברת "מצליחים מ-א'"

  • השתתפות במפגשי היכרות -
    במידה וביה"ס מקיים ומזמין למפגש מקדים את התלמידים - הקפידו שילדכם יגיע אליו. יש לכך חשיבות רגשית.
    את הימים שבין המפגש לתחילת הלימודים כדאי לנצל לצורך חיזוק קשרים חברתיים וליזום מפגשים של ילדיכם עם ילדים נוספים מכיתתו העתידית, בין אם אלו חבריו הוותיקים או ילדים חדשים שיפגוש והצלחתם להשיג את פרטי הקשר.
    אם עברתם דירה, ילדיכם עבר כתה, או שזו שנתו הראשונה במסגרת , תוכלו לנסות לאתר ילדים שרשומים לאותה מסגרת דרך קבוצות פייסבוק מקומיות של היישוב.

  • שתפו את ילדיכם בהצטיידות  לביה"ס- מומלץ לאפשר להם בחירה אישית, במידת האפשר. ניתן לערוך את הקנייה הגדולה כולה ביחד עם הילדים, או לבחור מספר פריטים בודדים אותם תרכשו יחד , כמו הקלמר האישי, קלסר או סט צבעים.

  • הפכו את המשימה של עיטוף הספרים והמחברות- לפעילות משפחתית מאחדת ומהנה. קחו בחשבון שכל ילד יכול לתרום דבר מה בתהליך. בהתאם לגיל, הם יוכלו לעזור בפעולת העיטוף עצמה, בהדבקת המדבקות או ברישום שמם.

 

* * *



ליליה ירלין יור, יועצת בריאות, אמא ל-2 מפלצות, ובעלת המותג mySuperBox נשנושי בריאות טעימים במיוחד, תספר לכם איך אפשר לגרום לילדים להתרגש מקופסת הפלאים שלהם בארוחת העשר

אוכל, קדימה אוכל.

7 בבוקר. בזזז.. השעון מצלצל, והבית מיד נכנס לסחרור טזמני של הכנות, הלבשות, תכנונים, ארגונים ומציאת אבדות. ומעבר למחול השדים הזה מתנוססת שאלה, אותה שאלה קבועה שמעסיקה את בני האנוש מאז שניתנה להם זכות הבחירה: "מה נאכל לארוחת 10??!!"

שנת הלימודים החדשה היא הזדמנות מצוינת לרענן הרגלים ולהתחיל ברגל ימין את המסע הקולינרי שלנו, והפעם.. בסימן בריא!

הנה כמה רעיונות לארוחות עשר מנצחות:

  • לאדוקים: בתחילת השבוע, אחרי שחגגנו בארוחות סוף השבוע, זה הזמן לתת לבטן לנוח ולגוף לנקות את עצמו. ארוחת העשר הראשונה תהיה כריך (מלחם/פיתה כוסמת או חיטה מלאה) עם פסטו (הידד! ירקות ירוקים עשירים מאוד בחומצה פולית) וחביתה מביצה או חביתת חומוס או אבוקדו.  כדאי ומומלץ להוסיף ירקות פרוסים בכריך וגם בצד – מלפפון, גזר, עגבניה ופלפל אדום ישתלבו מצוין.  ומה קיבלנו? סיבים תזונתיים, חלבון, שומן בריא וויטמינים ומינרלים. הריבוע הקדוש! 
  •  למשקיענים: אם גם אתם אמנים מתוסכלים שרק מחכים לתת לפרץ היצירתיות שלהם לזרום כל הדרך להפסקה הגדולה, המתכון הבא הוא בשבילכם: **מתכון בסיסי: בטטה, סלסלת פטריות, 2 קישואים, 3 ביצים, חצי צרור פטרוזיליה, בצל, פירורי לחם מקמח מלא. מגרדים את הירקות בפומפיה, נותנים לתערובת לנוח 10 דקות, סוחטים את הנוזלים, יוצרים קציצות ואופים 5 דקות מכל צד בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות**. הכינו מבעוד מועד את קציצות ירק (ניתן לשחק עם המרכיבים שלהם כך שיתאימו למה שילדיכם אוהבים במיוחד).  ומה קיבלנו? ארוחה קלילה, עשירה במיקרונוטריינטים שמזינים את הגוף הצעיר במה שהוא הכי הכי צריך. 
  • לחובבי ג'אנק פוד: צ'יפס זה בריא? בהחלט! רצועות בטטה ותפוחי אדמה בתנור, משוחים היטב בשמן זית ומעט מלח אטלנטי, זו ארוחה מעולה לקחת לדרך. והרוטב? זה הכי קל. רסק עגבניות עם מעט קרם קוקוס וקיבלנו קטשופ מיונז משודרג לדרגת מזון-על. כמעט. 
  • לעצלנים:  חופן אגוזים, פירות יבשים ומזונות על יעשו את העבודה – ימלאו את הקיבה הקטנה בכל הטוב שיש לטבע להציע, ובזכות הרכב השומנים הבריאים לא יקפיצו את הסוכר (השומן האגוזי מעכב את קפיצות הסוכר, ובעקבות כך נפילות הסוכר – מה שמסייע לבעיות קשב להתפתח). שימו לב לדאוג לאגוזים לא קלויים ולפירות ללא סוכר וצבעי מאכל.
  • ועוד 2 עצות זהב לסיום:

    איך לגרום לילד לאכול בריא בכלל, ויותר ירקות בפרט?

    טובים השניים (או השלושה, או הארבעה) מן האחד! חשוב לשתף את הילד/ים בהכנת הכריך. תתפלאו כמה הילד יהנה לבחור את הממרחים שלו מהמזווה הביתי ואף את הירקות שהוא אוהב מהסופר. הילד לא אוהב ירקות? נסו את המשחק הבא: הדפיסו או גזרו מס' רב ככל הניתן של ירקות, הדביקו על קלף – ובביקור הבא בשוק או בסופר שחקו את המשחק "מי מזהה את הירק בתמונה?". מניסיון, זה עובד אפילו עם ילד אחד, ועם אחים – בוואדי.

    נשיקה בטייק אווי: אני מאוד אוהבת להוסיף פתק קטן עם משפט (או ציור, לצעירים שביניהם) שיזכיר לילד כמה אנחנו אוהבים אותו. "שיהיה לך יום טעים", "בהצלחה בבחינה ילדה אהובה!" ו"מקווה שתראה מלאאאא אוטובוסים בדרך חזרה מהגן". תתפלאו כמה תזכורת קטנה של אהבה ביתית יכולה לעודד אותם לאכול טוב יותר. 

    * * *


    עכשיו אנחנו יודעות שהילדים ואתם תגיעו קצת יותר מוכנים ליום הראשון של שנת הלימודים ושהשנה הזו תתחיל בצורה הכי טובה שיש. 
    שנת לימודים מוצלחת ומהנה לכולם!


    מחפשים מתנה לתחילת שנת הלימודים?
    יש לנו כמה רעיונות בשבילכם... לחצו כאן  

הקודם לכל המאמרים הבא
עוד מתנות שבטח תאהבו
תודה
ההודעה בדרך, 
נקשקש בקרוב!